Södertälje: Batteriproduktionen söker en Verkstadschef produktion

Hitta ansökningsinfo om jobbet Batteriproduktionen söker en Verkstadschef produktion i Södertälje. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Södertälje inom den kategorin.

Publicerad: 2024-04-25 // Varaktighet: Heltid

Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.
Var med på resan att bygga upp nya batteriproduktionen på Scania! Vi förser våra lastbilar med batterier och högspänningskablage för en elektrifierad framtid!
Vi erbjuder
En inkluderande arbetsmiljö, engagerade ledare och ett öppet klimat. Vi strävar efter en jämställd arbetsplats med mångfald i fokus. Vill du ha ett intressant jobb i en spännande miljö med möjlighet till utveckling?
Vi söker nu personen som ska leda driftsättningen och stabilisering av vår nya Kablagefabrik.
Vad innebär tjänsten
I rollen som verkstadschef ansvarar du för vår montering av högspänningskablage. Arbetet sker i nära samverkan med R&D och de lokala stödfunktionerna där uppdraget är att bygga kompetens i den egna produktionsorganisationen samt i samverkan montera och leverera en produkt med säkerhet, ergonomi och kvalitet i fokus.
Med grunden i Scanias Produktionssystem och våra kärnvärden bidar du med ett engagerat och närvarande ledarskap. I den lokala ledningsgruppen för produktionen ansvarar du tillsammans med dina kollegor för att nå gemensamma mål. I det övergripande ansvaret ingår personalledning, arbetsmiljö, kvalitet, leverans och ekonomi. Vardagen är stimulerande och med varierande utmaningar där du behöver kunna vara flexibel och snabbt kunna prioritera och fatta beslut.
Vi söker dig
Som har några års ledarerfarenhet och som nu är redo för din nästa utmaning. För att trivas i rollen och kunna skapa resultat är det viktigt att du trivs i en producerande miljö och vill arbeta nära verksamheten. Du har intresse för att utveckla människor och verksamheten, ser till helheten och vågar testa nya idéer.
Du är trygg i ditt ledarskap, har god självinsikt och är lyhörd för vad som krävs för att motivera och engagera dina medarbetare. Som person är du strukturerad, ödmjuk och resultatorienterad.
Då jobbet omfattar internationella kontakter är engelska i tal och skrift ett krav.
Jag som Produktionschef för Batteriproduktionen tror på ett närvarande ledarskap som för mig betyder att vi har en vilja och intresse att se och lära oss av våra medarbetare. Att med hjälp av våra principer och metoder, vara drivande i att lösa våra utmaningar samt att ständigt sträva och arbeta för att förbättra verksamheten. Då vi är en verksamhet bestående av både manuellt monteringsarbete i kombination med en hög automationsgrad handlar vår framgång i ditt intresse och engagemang att få ut det bästa av våra viktiga medarbetare samt kunna förstå och hantera de tekniska utmaningarna för att på så sätt åstadkomma en säker och trygg arbetsplats som levererar rätt kvalitet i rätt tid. Vi är också en organisation och process under uppbyggnad, där stora möjligheter finns för att forma kultur men också våra processer och sätt att arbeta. Vi arbetar aktivt med mångfald och inkludering över hela organisationen och har till exempel i dagsläget 35% kvinnliga anställda på batterifabriken.
Mer information
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta:
Produktionschef: Björn Nerelius, bjorn.nerelius@scania.com
Ansökan
Din ansökan ska innehålla personligt brev, CV och relevanta intyg. Ansök via hemsidan Jobbsök/Mysuccess snarast möjligt dock senast den 2024-05-15. Intervjuer kommer att hållas löpande under ansökningsperioden. En bakgrundskontroll kommer att göras under processen.
Vi ser framemot din ansökan!
Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2022 levererade vi 80 238 lastbilar, 4 994 bussar samt 13 400 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 170 miljarder kronor, varav över 21 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 57 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com

Alla platsannonser →

Andra jobb i Södertälje som Verkstadschef

Nedan visas andra jobb i Södertälje som Verkstadschef.

Verkstadschef till Mekonomen Company - Södertälje

Läs mer Maj 2
Vi söker nu en verkstadschef till Mekonomens egenägda verkstadi Södertälje. Detta är en roll där du har möjligheten att sätta din egen prägel på ett lyckat arbete. Är du intresserad och tror att det är dig vi söker? Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt.
Arbetsuppgifter
Som verkstadschef på Mekonomenär ditt främsta ansvar att leda och utveckla dina medarbetare samtidigt som du leder och utvecklar processerna på verkstaden. Bland annat består arbetsuppgifterna av kostnadskalkylering, fakturering, planering, effektivisering, personalhantering och ständig uppföljning för att utveckla verkstaden till dess fullständiga potential. Du ansvarar över minst 6 medarbetare där ni tillsammans skall skapa förutsättningar för hög kundnöjdhet. Just vår kundhantering är ett område vi ser som extra viktigt och kundnöjdhet är en viktig del av dina mål. I rollen ingår resultatansvar där du driver verkstaden mot uppställda mål.
Tjänsten är på heltid och du rapporterar direkt till Regionchef.
Din profil
Vi söker dig som är engagerad, målinriktad och har tidigare erfarenhet av en slags ledande roll på en verkstad med goda resultat. Att leda och stötta dina medarbetare faller dig naturligt vilken är en viktig del för ett lyckat arbete. Då verkstaden har potential att ständigt förbättras ser vi att du brinner för utveckling och positiv förändring. Det är meriterande ifall du har kunskaper i affärsprogrammet PBS, men är inte ett krav.
Övriga krav:
• B körkort
• Flytande svenska och engelska
Vad erbjuder Mekonomen dig?Mekonomen Company präglas av en familjär stämning med behagligt arbetsklimat, samtidigt som det alltid är något utvecklande på gång. Du får arbeta i ett börsnoterat företag med välkända produkter och starkt samhällsengagemang. Mekonomen Company har kollektivavtal, friskvårdsbidrag och andra förmåner.
AnsökanVi behandlar ansökningarna löpande och tjänsten kan komma att tillsättas redan före sista ansökningsdag. Skicka därför din ansökan redan idagVälkommen med din ansökan!

Ansök nu

Verkstadschef till Mekonomen Company - Södertälje

Läs mer Maj 2
Vi söker nu en verkstadschef till Mekonomens egenägda verkstadi Södertälje. Detta är en roll där du har möjligheten att sätta din egen prägel på ett lyckat arbete. Är du intresserad och tror att det är dig vi söker? Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt.
Arbetsuppgifter
Som verkstadschef på Mekonomenär ditt främsta ansvar att leda och utveckla dina medarbetare samtidigt som du leder och utvecklar processerna på verkstaden. Bland annat består arbetsuppgifterna av kostnadskalkylering, fakturering, planering, effektivisering, personalhantering och ständig uppföljning för att utveckla verkstaden till dess fullständiga potential. Du ansvarar över minst 6 medarbetare där ni tillsammans skall skapa förutsättningar för hög kundnöjdhet. Just vår kundhantering är ett område vi ser som extra viktigt och kundnöjdhet är en viktig del av dina mål. I rollen ingår resultatansvar där du driver verkstaden mot uppställda mål.
Tjänsten är på heltid och du rapporterar direkt till Regionchef.
Din profil
Vi söker dig som är engagerad, målinriktad och har tidigare erfarenhet av en slags ledande roll på en verkstad med goda resultat. Att leda och stötta dina medarbetare faller dig naturligt vilken är en viktig del för ett lyckat arbete. Då verkstaden har potential att ständigt förbättras ser vi att du brinner för utveckling och positiv förändring. Det är meriterande ifall du har kunskaper i affärsprogrammet PBS, men är inte ett krav.
Övriga krav:
• B körkort
• Flytande svenska och engelska
Vad erbjuder Mekonomen dig?Mekonomen Company präglas av en familjär stämning med behagligt arbetsklimat, samtidigt som det alltid är något utvecklande på gång. Du får arbeta i ett börsnoterat företag med välkända produkter och starkt samhällsengagemang. Mekonomen Company har kollektivavtal, friskvårdsbidrag och andra förmåner.
AnsökanVi behandlar ansökningarna löpande och tjänsten kan komma att tillsättas redan före sista ansökningsdag. Skicka därför din ansökan redan idagVälkommen med din ansökan!

Ansök nu

Verkstadschef till Mekonomen Company - Södertälje

Läs mer Apr 27
Vi söker nu en verkstadschef till Mekonomens egenägda verkstadi Södertälje. Detta är en roll där du har möjligheten att sätta din egen prägel på ett lyckat arbete. Är du intresserad och tror att det är dig vi söker? Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt.
Arbetsuppgifter
Som verkstadschef på Mekonomenär ditt främsta ansvar att leda och utveckla dina medarbetare samtidigt som du leder och utvecklar processerna på verkstaden. Bland annat består arbetsuppgifterna av kostnadskalkylering, fakturering, planering, effektivisering, personalhantering och ständig uppföljning för att utveckla verkstaden till dess fullständiga potential. Du ansvarar över minst 6 medarbetare där ni tillsammans skall skapa förutsättningar för hög kundnöjdhet. Just vår kundhantering är ett område vi ser som extra viktigt och kundnöjdhet är en viktig del av dina mål. I rollen ingår resultatansvar där du driver verkstaden mot uppställda mål.
Tjänsten är på heltid och du rapporterar direkt till Regionchef.
Din profil
Vi söker dig som är engagerad, målinriktad och har tidigare erfarenhet av en slags ledande roll på en verkstad med goda resultat. Att leda och stötta dina medarbetare faller dig naturligt vilken är en viktig del för ett lyckat arbete. Då verkstaden har potential att ständigt förbättras ser vi att du brinner för utveckling och positiv förändring. Det är meriterande ifall du har kunskaper i affärsprogrammet PBS, men är inte ett krav.
Övriga krav:
• B körkort
• Flytande svenska och engelska
Vad erbjuder Mekonomen dig?Mekonomen Company präglas av en familjär stämning med behagligt arbetsklimat, samtidigt som det alltid är något utvecklande på gång. Du får arbeta i ett börsnoterat företag med välkända produkter och starkt samhällsengagemang. Mekonomen Company har kollektivavtal, friskvårdsbidrag och andra förmåner.
AnsökanVi behandlar ansökningarna löpande och tjänsten kan komma att tillsättas redan före sista ansökningsdag. Skicka därför din ansökan redan idagVälkommen med din ansökan!

Ansök nu

Verkstadschef sökes till Riddermark Bil!

Läs mer Apr 12
Om Oss:

Aura Personal söker nu passionerade och engagerade individer för att bli en del av Riddermark Bil, en framstående aktör inom begagnade bilar. Riddermark Bil är känt för sin höga standard och strävan efter att överträffa förväntningarna. Med över 350 medarbetare, 14 anläggningar och mer än 3000 bilar i lager runt om i landet har du möjligheten att vara en del av Sveriges största bolag för begagnade bilar och vara med på deras framgångsresa.

Tjänst:

Verkstadschef

Kvalifikationer:

Vi söker nu en erfaren och självgående Verkstadschef med djup erfarenhet från fordonsindustrin. Om du är noggrann, kommunikativ, strukturerad och har tidigare ledarerfarenhet från en verkstad, kan du vara den person vi letar efter. Följande kvalifikationer är viktiga för att lyckas i rollen:

- Ansvarsfull, engagerad och drivmotiverad.
- Stresstålig och kapabel att leda och arbeta effektivt under tidspress.
- Goda kommunikationsfärdigheter i svenska/engelska.
- Erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter inom fordonssektorn.
- B-Körkort är ett krav.

Arbetsbeskrivning:

I rollen som Verkstadschef kommer du att ha det övergripande ansvaret för verkstaden och dess personal. Du kommer att leda och motivera teamet för att säkerställa hög produktivitet och kvalitet i arbetet. Din roll innebär även att hantera administrativa uppgifter, samordna verkstadsaktiviteter och vara den övergripande ansvariga för en effektiv och välfungerande verkstad.

Placering:

Du kommer initialt vara baserad i Kungsängen fram till kvartal 1 2024. Därefter kommer verksamheten flytta till nya toppmoderna lokaler i Strängnäs.

Ansökan:

Om du är redo för en spännande utmaning och tror att du har de kvalifikationer vi söker, skicka in din ansökan snarast. Detta är en tills vidare heltidstjänst med omgående anställning.

Vid frågor om tjänsten, kontakta konsultchef Waltteri Tukonen på 070 597 45 47.

Vi ser fram emot att välkomna en erfaren och kompetent Verkstadschef till Riddermark Bil!

Ansök nu

Andra jobb i Södertälje från Scania CV AB

Nedan visas andra jobb i Södertälje från Scania CV AB .

Business Controller till Scania DX, Transmissionsbearbetning

Business controller
Läs mer Apr 30
Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar
Scanias Transmissionsbearbetning (DX) har för närvarande över 900 anställda och producerar transmissionsartiklar för växellådor och axlar. För oss är hållbarhet mycket viktigt, både när det gäller arbetet med framtida elektrifierade drivlinor och som en attraktiv arbetsgivare. Vi har många spännande projekt pågående inom E-mobilitet och digitalisering. Mångfald, jämställdhet och inkludering är också högt prioriterade hos oss.
Är du redo för en ny spännande och utvecklande uppgift?
Vi söker en entusiastisk och ambitiös person, som verkligen trivs med verksamhetsnära controlling för att bli en del av vårt ekonomiteam. Du bidrar med din energi till vår förändringsresa och har öga för effektiviseringar av metoder och arbetssätt.
Dina ansvarsområden inkluderar finansiell planering och leverans av ekonomi- processer tillsammans med dina kollegor i ekonomiteamet. Detta innefattar bokslut, prognostisering, månatlig finansiell rapportering och uppföljning. Du arbetar nära verksamheten och stödjer dem med din kunskap och nyfikenhet, samt utmanar aktiviteter och/eller resultat.
Är detta du?
Du är utbildad civilekonom, eller motsvarande
Du har 3-5 års erfarenhet av liknande uppdrag
Du har utmärkta Excel-kunskaper
Du har goda kommunikationsfärdigheter och kan uttrycka dig tydligt och pedagogiskt
Du är en stark lagspelare och har förmågan att bygga och hantera viktiga relationer
Du har nya idéer för att utveckla och förbättra våra processer. Förändring är en naturlig del av ditt dagliga arbete.
Du är flytande i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Tidigare erfarenhet av tillverkningsindustrin är meriterande
Vi erbjuder dig:
Som anställd på Scania erbjuder vi, förutom karriär- och utvecklingsmöjligheter i en internationell miljö, andra förmåner som exempelvis personalbil, resultatbonus, tjänstepension och flexibel arbetstid. Vi tillämpar även en flexibel kontorsmiljö med möjlighet till att arbeta hemifrån.
Ansökan
Din ansökan ska innehålla personligt brev, CV och utbildningsbevis. Vänligen ansök via scania.com. Löpande urval och intervjuer kommer ske under ansökningsperioden. Vi använder logik- och personlighetstester i vår urvalsprocess och en bakgrundskontroll och verksamhetssyddintervju kan komma att genomföras för denna position. Ansökningstiden är öppen fram till 2024-05-12.
Behöver du mer information?
Om du vill veta mer om tjänsten, kontakta rekryterande chef, Isabelle Runfeldt, på isabelle.runfeldt@scania.com.
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Maintenance Coordinator

Underhållsplanerare
Läs mer Apr 29
Scania IM

Underhållsberedare till Scania IM på STC


På Scania IM möter vi ständigt nya utmaningar som utvecklar oss som individer och organisation. Vi arbetar i team med kompetenta kollegor i nära samverkan med alla produktionsenheterna. Just nu pågår en spännande förändringsresa där vi går mot att arbeta ännu mer förebyggande. Hos oss blir du en viktig del av ett engagerat team bestående av underhållstekniker, planerare, beredare, skiftledare som tillsammans arbetar med att utföra och utveckla ett underhåll i toppklass. Du erbjuds ett arbete som är utmanande och omväxlande  där du får en bredd i dina arbetsuppgifter och möjlighet till kompetensutveckling. Du blir en del av en kultur som lägger stort fokus på säkerhet och samarbete. Verksamheten präglas av ett stort tekniskt kunnande, nytänkande och engagemang. Vi erbjuder fina förmåner och mycket goda utvecklingsmöjligheter. Nu söker vi en underhållsberedare till våran underhållsavdelning på Scania R&D.  

Beredare 
Beredaren har som uppgift att upprätthålla en effektiv och ekonomisk underhållsplan vilken omfattar alla maskiner samt annan teknisk utrustning.
I rollen det att se till att rätt reservdelar alltid finns tillgängliga, att beredning och preparering alltid är gjord för de underhållsarbeten som skall genomföras.
Beredaren samverkar i sitt dagliga arbete främst med underhållstekniker, planerare samt ingenjör.
Ett axplock vad gäller en Beredares arbetsuppgifter och ansvar:

- Ansvarig för att rätt reservdelar finns hemma i god tid innan planerade arbeten startas samt att reservdelarna är korrekta utifrån maskin/utrustningens klassning
- Ansvarig för att uppdater och revidera underhållsplan och annan relevant data
- Ansvarig för att dokumentation och instruktioner alltid är korrekt vad gäller utgåva och tillgänglig
- Ansvarig för att tidsättningen gällande UFO/FU/PSM mm är korrekt i underhållssystemet Maximo
- Beredaren är även avdelningens kemikalieansvarige.


Din profil

Vi söker samarbetsorienterad, självgående och ansvarsfull medarbetare med ett intresse för teknik, förbättringsarbete och problemlösning.
Vi ser också att du har:  
* en teknisk utbildning på gymnasienivå
* hög teknisk kompetens inom Scanias produktionsutrustning
* goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skift
* B-körkort 

Du har god datorvana och erfarenhet av elektronik och automation samt kunskaper om mekanik, hydralik, etc. Stor vikt läggs vid grundläggande tekniskt kompetens och drivkraft. Vi ser det som positivt om du har erfarenhet av CNC-styrda bearbetningsmaskiner och underhållssystemet Maximo. 

Ytterligare information
Tjänsten är på dagtid och en heltids tillsvidaretjänst. Placeringsort är Södertälje.
Vid frågor kontakta ansvarig underhållsledare Edin Hamza på edin.hamza@scania.com 


Ansökan
Skicka in din ansökan som möjligt. Urval och intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten tillsätts när vi hittar rätt kandidat.
Då vi söker flera support roller så är detta en samlingsannons för flera tjänster.
Vi genomför drogtester och bakgrundskontroll på slutkandidat. 

Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Scrum Master – Power Supply - Embedded Systems & Functions

Scrum master
Läs mer Apr 5
Scania is transforming from being a supplier of trucks, buses, and engines to a provider of complete and sustainable transport solutions.
Our group within R&D Area E/E, Software & Autonomous, and the Onboard Platform domain, is responsible for the low voltage (LV) power supply of our electrical architecture and provides domain expertise within LV Energy Storage, Power Electronics, and Power Distribution. We have embarked on the agile way of working and the group is currently organized into three global teams; Power Supply System & Architecture, Embedded Systems & Functions, and Power Distribution Components.
About the role:
For our team Embedded Systems & Functions, we are now looking for a Scrum Master (SM) who together with the Product Owner (PO) will be leading the team ensuring that our solutions are delivered at the right time, have the right functions, performance?and?robustness to support?Scania’s?customers. Your focus as an SM is on facilitating team events and meetings, coaching the team in agile methods, and continuously handling the team's capacity, ability, and planning. You will also manage risks and obstacles to secure the output from the team. The aim is to build a cross-functional autonomous team that can handle most of your work by yourself, and you as the SM will have a vital role in securing that. The role and process are not 100% set, so you will also have the possibility to contribute to the new way of working.
Whom we believe you are:
• Bachelor's or Master's degree in electrical engineering, physics engineering, or a related field.
• You have an interest in leading teams. You take joy in seeing your team succeed and have an interest in group dynamics. Previous experience as a Scrum Master or similar leadership is a strong merit.
• To succeed in this position, you are required to be driven and structured.
• You are a team player with the ambition to develop both yourself and the team. You are an open-minded person with strong communication skills.
• It is important that you in the role can contribute to communicate results in verbal and written form to the VCT-triad, team and the group manager.
• You communicate fluently in Swedish and English, both verbal and in writing.
• Experience in the tool JIRA is a merit.

Scania Offers:
At Scania, we want you to succeed and develop, and together we contribute to a sustainable future. Working at Scania you are offered benefits such as a mutual performance bonus, occupational pension, distance working in Sweden, flexible working hours, and much more. If you live in Stockholm, we offer our direct bus service between Stockholm City – Liljeholmen – Södertälje, the Scania Job Express. Work is becoming something we do, more than something we go to, read about Work/Life balance at Scania.
For further information, please contact:
Me, the hiring manager: Patrik Willingstam patrik.willingstam@scania.com


A background check might be conducted for this recruitment process.

We look forward to receiving your application including a CV, and copies of any degrees and certificates. Selections will be done on an ongoing basis. You don’t need to submit a cover letter but you need to answer the questions in the process going forward.
Scania is a world-leading provider of transport solutions. Together with our partners and customers, we are driving the shift towards a sustainable transport system. In 2020, we delivered 66,900 trucks, 5,200 buses as well as 11,000 industrial and marine power systems to our customers. Net sales totaled over SEK 125 billion, of which over 20 percent were services-related. Founded in 1891, Scania now operates in more than 100 countries and employs some 50,000 people. Research and development are mainly concentrated in Sweden. Production takes place in Europe and Latin America with regional product centers in Africa, Asia, and Eurasia. Scania is part of TRATON GROUP. For more information visit: www.scania.com.

Ansök nu

Business Support Manager

Marknadschef
Läs mer Apr 12
Scania is now undergoing a transformation from being a supplier of trucks, buses and engines to a supplier of complete and sustainable transport solutions. Trucks Sales within Sales & Marketing play a crucial role in the shift towards sustainable transport and our success will also be a foundation for Scania to succeed with the transformation.


Are you ready for your next challenge? Come and join us as a Business Support Manager
Who we are
With the newly established function Business Development & Support we aim to create a structured, professional, and forward-leaning organization based on the Scania Way of working. The team is managing a wide scope of areas, supporting and developing our insights on the trucks business as well as creating good platforms for designing strategies for success. We are a team of Business Support Managers and Business Developers that work closely together and support each other to achieve our common goals.
What you will do
As a Business Support Manager you will have the responsibility of taking and implementing commercial decisions within the set targets, following and assuring implementation of set business development initiatives and acting as the main point of contact within defined areas. You will support the Strategic Sales Director in securing that business conditions are set as well as optimized for each market according to set strategies. You will also have the responsibility of securing realization of business decisions and have the delegated mandate for decision making on operational decisions, enabling day to day business.



You also have a duty to drive assigned functional responsibilities, contribute to improvement projects within the department as well as in areas concerning our commercial interactions with the markets.

Your profile
We believe that you have a technical or commercial university degree and have been working for several years within the commercial field. You are structured, service minded and a problem-solving team player thriving in an international environment characterised by high pace. You are self-driven, take own initiative, have a dare-to-try approach and eager to find new ways to solve problems. You actively contribute building team spirit and enjoy working in a diverse and inclusive way. Strong interpersonal and communication skills in combination with a high English proficiency are requirements. Experience from working in the manufacturing industry is considered a merit.
What we offer
We offer you a fun and challenging work environment. We are a diverse team with broad experiences and like to work in an open atmosphere. We work in many cross-functional interfaces and in close cooperation with the markets where you will be able to take initiative and explore many areas and at the same time extend your network and knowledge within Scania.
Application
At Trucks Sales we celebrate difference and care deeply about diversity and inclusion – if you do not match all the requirements, please demonstrate in your motivational letter how your passion, attitude and interest in the success of Scania’s customers might compensate for this.

Ansök nu

Strategic Purchaser at Scania

Inköpare
Läs mer Apr 8
Transport needs to change – that’s why Scania is transitioning from a traditional truck manufacturer to a provider of complete sustainable transport solutions. It’s an ambitious journey that requires a procurement strategy to match – this is where you come in.


Are you an experienced strategic purchaser ready to challenge yourself and lead sourcing strategies that help shape the future of transport? Join us to drive real change.

Procurement at Scania
We’re responsible for the global procurement of parts and components – both for new development and those running in production, as well as spare parts and non-automotive products and services. In Sweden we’re close to 600 people from a range of backgrounds who draw on our different competencies and perspectives to achieve our common goal – building innovative and resilient supply chain solutions.
Here you’ll do work that is both technical and commercial in an environment that is diverse, fast-paced and global – offering a challenging, stimulating and developing work environment. Cross-functional collaboration is an important part of what we do so you’ll gain exposure to functions all across Scania and companies within the whole Traton Group.

The role
As a strategic purchaser at Scania, you’ll be instrumental in developing and implementing strategies that promote the correct balance between our procurement value drivers – technology, quality, delivery, cost and sustainability. Your work will include both strategic and practical aspects, from negotiation meetings and driving improvements in your segment to defining the global strategy in alignment with your global counterparts. You’ll play a central role in building and maintaining long-term relationships with our suppliers and optimizing the procurement process – all together with colleagues who value collaboration and great team spirit.

While it always varies, these are some things you could be doing in a typical day:


Supplier meeting via Teams to discuss commercial topics
Follow up meeting with R&D and project purchaser to align on upcoming sourcing for a new product
Desk work to finalise a long-term agreement with a supplier
3-ring meeting to align with project purchaser, SQA and Traton colleagues within your segment
Desk work with focus on finding saving potentials
Guiding junior colleagues in both systems and daily work.


Your profile
We think you’re a procurement professional with extensive experience in strategic sourcing who thrive in an environment where flexibility and self-leadership is important. Exceptional negotiation and analytical skills, along with in-depth knowledge of purchasing processes are keys to succeed and being communicative and enjoying building relationships with global suppliers and colleagues is equally important. A relevant university education in economics or a background in engineering or equivalent will be helpful for the technical aspects of the role.

We offer
Opportunity to be part of a company known for safety and stability with a 130-year track record of innovation
Clear development paths and career opportunities within Scania, including leadership opportunities
Permanent employment from the first day
Benefits such as flexible working hours, annual performance bonuses, wellness contributions, opportunity to lease a car, and earning extra time for each week you work, redeemable as additional annual leave, a cash payment or an extra premium to your pension
Free onsite parking, close proximity to train station, and if you live in Stockholm, we also offer a direct bus service between Stockholm and Södertälje with Scania Jobexpress


Application
Are you ready to take the next step in your career and become a central part of our team at Scania? Submit your application by sending us your CV and a cover letter detailing your experience and how you can make an impact in this role by 2024-05-22. We currently have multiple opportunities across the procurement organization, so if you’re a good match our Talent Acquisition Specialists will guide you through the available opportunities.

Not ready to apply?
We’re always on the lookout for great procurement talent. If this role is not exactly what you’re looking for, or you’re not ready for a new opportunity quite yet, we encourage you to add your details to our Talent Community and specify Purchasing (PU) as your preferred job area. That way, we can keep you in mind for future opportunities that match your skills and experience.

Ansök nu

Development Engineer Function Development - FCEV

Utvecklingsingenjör, tillverkningsindustri
Läs mer Maj 3
Scania CV

Are you one of these people who can make dead things come to life?

We are looking for a SW / function developer and tester for the fuel cell team!

Do you want to be part of the small but growing team that takes care of the fuel cell system?

In addition to our BEV strategy, Traton has now decided to also explore fuel cell electric vehicles (FCEV).
We are now looking for a person that wants to join us on our journey towards market leading fuel cell vehicles.

Your Profile

The person we look for is eager to learn about this exciting new technology and to help us understand how to optimize the vehicle and fuel cell system together for best performance and efficiency.
Since we are a small team, we believe that you thrive in an environment where you can take great responsibility and cover a broad field of subjects.

Your Responsibilities

One of our tasks is to develop functionality around the fuel cell that includes fuel cell control, the energy strategy on vehicle level, cooling system control and integration of break resistors. In addition to designing functionality, the work also includes tasks like vehicle operation support and optimisation of functionality in vehicle tests. You happily share your gained knowledge gain within the team, and you support the different projects we are involved in.
In the fuel cell area we strive after a close collaboration with other experts within the Traton group. So even if your closest colleagues in the office will work with different focus areas around the fuel cell, you will be part of an expert network in Sweden, Germany and the USA with regular meetings and exchange.

Does this sound like your next challenge?

Don't hesitate to apply or to get in touch if you have forther questions!
Simon Reifarth, simon.reifarth@scania.com, +46-8-553 89354

Application

Welcome with your application as soon as possible, but latest by 2024-05-20. Please submit your CV, personal letter, and copies of your certificates. Applications are processed continuously.

Ansök nu